Op wereldreis... naar Santiago! - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Herman en Tineke Sambeek - WaarBenJij.nu Op wereldreis... naar Santiago! - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Herman en Tineke Sambeek - WaarBenJij.nu

Op wereldreis... naar Santiago!

Blijf op de hoogte en volg Herman en Tineke

13 Juni 2015 | Spanje, Astorga

Een opmerking de vorige keer Dos Bieros heeft geen hout gesneden.Bietos kennen ze in Spanjeniet. Dus Dos Bieros ligt in het verlengde van de eveneens verkeers vertaalde opmerking als¨Kous bousen¨(koud buiten). ICH HABE DRIEMAL GEBELLTGETELEFONEERD?(driemaal geblaft Of ¨De badman makes his breakfast. De badman maakt zijn broek vast. Ik was er gelukkig snel achter, dat ik het goede woord voor bier moest vinden. Overigens zijn Heineken en Amstel hier sterke merken en het zelf s ooit doorYoep van ^Hek afgevoerde Buckler, wordt hier, door menig niet dranklustige gulzig gedronken.Gisteren hadden wij in het dorpje Villages de Orbiso een onvergetelijke ervaring. In de Auberge en het was de enige in dar dorpje werd verteld, dat de mis om 18.00 uur was. Daar wij om 19.00 uur zouden gaan eten, konden wij dus ter kerke.De dienst was net begonnen en het aloude Tantum Ergo werd aangegeven. Nu ik dit vroeger ook had geleerd, kon ik dus meezingen. Hierna traden vier mannen naar voren, pakten een Christusbeeld op, dat op een soort afuit stond. Hierna ging men al zingens de kerk uit, een processie derhalve. Wij natuurlijk mee. Er liepen zo´n vijftig mensen mee, merendeels vrouwen van middelbare leeftijd op iets verder. Allen even groot of klein, hoe dit wil zeggen. Allen waren zeker een kop kleiner dan ik. Ik ben zelf ook niet groot 1,78 m maartussen hen een flinke kerel. Terwijl wij het kerkplein verlieten, zag ik de koster met een arm vol vuurpijlen achterblijven. Wij waren nog niet weg, of hij stak de eerste aan, die met een donderend lawaai hoog ik de hemel ontplofte. Zo bleef hij doorgaan, tot mij terug waren van de processie.Dit moet dus iets met een Christelijke feestdag te maken hebben, Christus Koning misschien. Ik zal het bij terugkeer aan Wim Groen vragen. Nadat wij terug waren, een gebed en konden huiswaarts keren.Daar tegenover onze Auberge de enige bar was, gingen wij daar nog even heen om over deze wel speciale gebeurtenis te praten. Tot onze verbazing kwam even later de pastoor met zijn koster en een paar van die dragers binnren en bestelden een glas wijn. Ik heb nog met de pastoor geproost.Opmerkelijk. Hierna met alle pelgrims daar in de auberge gegeten en gedronken. Heerlijk en buitengewoon gezellig, daar er nog flink werd gezongen. Overigens kent men hier het zogenaamde pelgrimsmenu. Circa 10 euro en een overnachting bed vaak een stapelbed met douche vijf euro. Overigens iedere barhier is een cafe en overal worden allerlei soorten sterke drank verkocht. Een slijtervergunning is hier overbodig.Het juiste woord voor bier is cerveza.Ik zal het niet meer vergeten.

  • 13 Juni 2015 - 16:41

    Cor Vreeker:

    Ik ben blij dat ik me geen zorgen hoeft te maken Herman. Je zult volgens mij niet uit drogen. Ik heb altijd gedacht dat het woord bier min of meer internationaal is . maar iki ben toch blij met de bijscholing welke in nu krijg.
    Het is ontzettend leuk om jullie zo te volgen. Bij het verslag van jullie, maak ik dan maar met mijn eigen fantasie, jullie verhaal compleet.
    Mogelijk komen we elkaar weer tegen in Nijmegen en dan zien en spreken we elkaar weer.
    Veel plezier en geluk daar en de groeten, een beetje extra aan Tineke.
    Cor.

  • 13 Juni 2015 - 17:31

    Henk Beentjes:

    Hallo Tineke en Herman,
    Wat een mooie reis maken jullie en wat maken jullie veel mee. Wat een geweldige ervaring, he? Bij mij een soort herbeleven van mijn eigen Santiago-reis. Ik wens jullie nog mooie laatste weken. Ik zal ze met belangstelling volgen.
    Hartelijke groet, HENK BEENTJES

  • 14 Juni 2015 - 23:12

    Maaike:

    Hi jonges, wat gaan jullie snel!! Super hoor, leuk al die verhalen, muchos plezieros!! Besos

  • 15 Juni 2015 - 08:29

    Gre Appelman:

    Dag lieve vrienden,wat zullen jullie veel mme maken ,ik heb op de t.v. Een reportage gezien van mensen die de camino lopen !interesante gesprekken en mooie beelden.
    Boeiend hoe de intenties zijn .ik heb een fijne vakantie gehad in Bulgarije
    Houd de moed er in
    Gre.

  • 16 Juni 2015 - 16:50

    Wim G.:

    Zoals al aan Tineke gemaild viert de Kerk op de derde vrijdag na Pinksteren het Hoogfeest van het H. Hart van Jezus en wordt de maand juni de maand van het H. Hart genoemd (zeker in Frankrijk, waar de bijzondere devotie tot het H. Hart is begonnen na de verschijningen van Jezus in de vorige eeuw).
    12 juni was die derde vrijdag na Pinksteren en jullie hebben dus feest gevierd en hoe! Een soort oud en nieuw. Jullie maken wat mee. Volgend jaar in Uitgeest organiseren met Herman als organisator. Er zullen zeker sterke mannen te vinden zijn, die het fraaie Jezusbeeld uit de parochiekerk willen ronddragen door Uitgeest. Een korte stop maken bij de protestantse kerk lijkt mij gewenst, want die hebben niet zoveel met heiligenbeelden en kunnen er zo wat aan wennen! Wel wat vuurwerk bewaren bij de komende jaarwisseling. Zegt het voort! Zet nog even door met de tocht en groet van:
    Wim G.

  • 16 Juni 2015 - 17:10

    Wim G:

    Men heeft mij nu al gewezen op een storende fout in bovenstaande mail: de verschijningen in Frankrijk vonden plaats in de 18e eeuw! Excuses van:
    Wim G

  • 19 Juni 2015 - 12:39

    Wim Bos:

    Leuk jullie ontwikkelingen van de reis te kunnen lezen vanaf de camping in Schaarsbergen.
    We staan hier nu ruim veertien dagen, hebben Marjolein en kleinkinderen 3 dagen gehad, veel gefietst Bergie op en af. Gaan dit week-end weer naar huis. Ook wij zijn al eens in santiago de Compostella geweest met de auto vanuit vigo (camping). 4 jaar geleden op onze rondreis met caravan.(Frankrijk spanje Portugal 7200km) Ik kan me nog het mannetje herinneren voor de kerk op een sokkel gekleed in een bruine pij, welke bewoog als je geld kwam storten.(reverance). De kerk vol met groepen binnen etc,doorlopende voorstelling met missen, er werd niet gezongen.

  • 19 Juni 2015 - 14:56

    Wim Bos:

    Even een aanvulling want mijn bericht is niet geheel doorgekomen.
    Wij zijn later nog in Fatima geweest.(Pasen) het Mariabeeld werd door 4 dragers naar het altaar gebracht.
    Gevolgd door vrouwen die op knielen kropen, dus de mañnen hadden tijd zat.
    Kaarsen werden massaal gekocht en geplaatst bij Mariabeeld. Vielen in een bak, dus kan je spreken van kaarsen verbranding.

  • 21 Juni 2015 - 23:44

    Kees Kraakman:

    Het wordt tijd voor een update.......

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Herman en Tineke

16 mei 2015 beginnen wij onze wandel/pelgrimstocht naar Santiago de Compastela vanaf St-Jean-Pied-de-Port!

Actief sinds 11 Mei 2015
Verslag gelezen: 475
Totaal aantal bezoekers 9311

Voorgaande reizen:

16 Mei 2015 - 16 Juli 2015

Camino Francés!

16 Mei 2015 - 04 Juli 2015

Muxia, een extraatje!

Landen bezocht: