Dankbaar lopend naar San Marcos... - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Herman en Tineke Sambeek - WaarBenJij.nu Dankbaar lopend naar San Marcos... - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Herman en Tineke Sambeek - WaarBenJij.nu

Dankbaar lopend naar San Marcos...

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Herman en Tineke

26 Juni 2015 | Spanje, Santiago de Compostella

Ja daar zijn we dan in de Poolse albergue Jean Paul II in een stadje vlak voor Santiago San Marcos. Dat is toch wat, dat we het toch zomaar hebben kunnen doen!
We lopen al een aantal dagen in de geuren van de Eucalyptussen. Wonder oh wonder ik heb zomaar weer wat meer geurpapillen gekregen. Door de overvloedige brem? We hebben steeds prachtig weer. De eerste dagen waren zwaar en volgens Herman zou het daarna gewoon wel vlak zijn, maar vergeet het, we hebben in de Meseta 3 vlakke dagen gehad, verder alles berg op en berg af, over alle soorten paadjes. We zeggen hier, het is zo leuk omdat we zo hard moeten werken... 20 tot 25 km per dag wordt hier over het algemeen gelopen. De diehards beginnen om 5.15 uur al te ritselen met al hun plastic zakjes, lichtjes op hun hoofd, schuifelend door de slaapzaal, die lopen 30 tot 40 km per dag.
Het is heel prettig zo met anderen te praten over bijvoorbeeld het geloof, veel mensen gaan even een kerk in, of naar een pelgrimsmis 's avonds. Bijvoorbeeld met Hollandse Boukje, met Hermien uit Deventer, met Esther. We zijn het er over eens dat het jammer is dat het geloof zo uit het straatbeeld aan het verdwijnen is. Boukje heeft me ook nieuwsgierig gemaakt naar de psalmen. Met Teresa, onze Italiaanse marquezza, is het ook lachen. Morgenochtend komt haar zus Maribel met het vliegtuig hier naar toe en lopen we met zijn allen Santiago binnen. Hopen daar wat oude bekenden te ontmoeten, die vandaag of gisteren daar aangekomen zijn. Via whatsapp, sms en gmail, horen we van elkaar en hopen elkaar zaterdag of zondag te ontmoeten. Dank voor alle reacties, ook blij voor Margot, die een paar weken voor ons gestart is. Voor Esther, Ad en Evert! Onze buren zijn in de bruidsdagen, 60 jaar getrouwd. Gefeliciteerd Gre en Klaas. Kleine Max is geboren, van Marja en Jelle! Wees welkom. Voor ieder die dit leest een warme omhelzing!
Geen moment is hetzelfde. Alleen hetzelfde is dat je allemaal over de zelfde weg naar voren loopt. Alle dagen een andere albergue, met velen op een kamer. Nu vandaag weer een opgemaakt bedje in de Poolse albergue. Een verrassing.
De rugzak?, het is lopen en je rugzak uitpakken, zoeken en 's morgens weer inpakken. Ondanks dat, raak je ook dingen kwijt. Al heel gauw was ik mijn nieuwe sokken ergens vergeten? 2 dagen later lag er op zo'n paaltje een paar sokken. Herman vergat ze ook ergens, hebben nieuwe kunnen kopen, zijn oude Hema vierdaagse sokken trok hij kapot. We hadden ergens 2 kleine handdoeken buiten te drogen, je begrijpt het al, na een pilsje werden die ook vergeten, want we moeten naar de kerk. De volgende morgen lag er ergens een heel klein handdoekje op een steen. Ja, zo gaat dat hier! Helaas vergat hij ook ergens zijn logboek, gekregen van een Vogelzoeker en zijn wandelstok. Wij gebeld, maar spoorloos helaas.
Afspraak was, dat we alle dagen wat zouden wassen met de shampoo, maar gelukkig zijn er haast overal wasmachines, dus om de 4 dagen gebruiken we die. In die tijd doen we zo origineel mogelijk met de onderbroeken *ieder 3*, de sokken, de shirtjes, de 2 kleine handdoekjes, enz. Sorry, niet allemaal zo interessant, maar voor ons hoofdzaken...
Herman slaapt nog, we gaan nog even een rondje, dan wat eten en om 9 uur liggen we weer op bed, morgen naar Santiago, waar het volgens het boekje altijd miezerig is, maar wij denken dat wij weer boffen en het prachtig weer wordt. We hebben het verdiend, zullen we maar zeggen!
Met de hoop dat het bij jullie ook wat beter weer is, we hebben daar ook een kaarsje voor opgestoken, sluit ik mijn verhaaltje.
Maandagmorgen gaan we weer op weg naar Finisterre, ongeveer 90 km, en misschien daarna nog naar het klooster in Muxia *volgens velen mogen we Finisterre en Muxia* niet missen... Als het lukt in die 5 dagen, want zaterdagavond 4 juli zijn we d.v. weer thuis! Ola en anima! Zoen van ons.
Voor ons laatste verslag uit Spanje, zie pijlte onder Camino F. in groene regel!

• 26 Juni 2015 - 22:26

Gré:

Lieve buren,Tineke en Herman.
    Net een stukje naar jullie geschreven en daar is al weer een nieuw bericht van Tineke nu.Dat jullie nu zo dicht bij Santiago zijn had ik nog niet verwacht. We hadden al een poosje niets gehoord en dan gaan de dagen toch voorbij en de voettocht ook.Geweldig hoor dat jullie tot zo ver nu zijn gekomen.Maar met steun van elkaar moet het toch lukken hé, dat zie je nu maar weer.
    zondag 28 juni vieren wij ons feest en beginnen met een Mis en zingt het koor Laus- Deo voor ons,met een persoonlijk tintje van de kinderen .Daarna gaan we met de hele familie naar Bobs & Evends om samen het feest voort te zetten tot 2.oo uur in de middag.Bedankt voor de felicitatie en als jullie thuis zijn doen we dunnetjes over hoor.Van ons ook een "warme omhelzing".Klaas en Gré

• 26 Juni 2015 - 23:47

MargotBB:

Lieve mensen, ik zal morgen in gedachten bij jullie zijn. Wat is de tijd omgevlogen! Ga vooral zondagmiddag om 12 uur naar de pelgrimsmis in de kathedraal. En dan maar hopen dat ze het wierookvat laten slingeren. Dat is een bijzondere ervaring. En geniet van Santiago, Finisterre en Muxia. Jullie zullen zeker veel bekenden tegenkomen. Het weerzien met 'oude vrienden' is zo leuk! xxx

• 27 Juni 2015 - 14:00

Caminofrans:

Ola pelegrinoos,
    Prachtig om gullie zo te mogen volgen!
    Muxia is 33 van Fistere af, en zeker de moeite waard! Ik loop ieder het rondje van Santiago do Compestella. Zo maken jullie in toaal bijna 900 km. Dat is een moie afstand! Zeker omdat het een pretpakket betreft. een pelgrimage start vanaf de voordeur en niet vanaf sjpDp1
    gegroet,
    Caminofrans

• 28 Juni 2015 - 22:34

Manon:

Inmiddels de eindstreep behaald. Stoer hoor! Wij zijn trots op jullie!
    Geniet van de laatste week. Maak nog meer mooie herinneringen en blijf daar heel lang op teren! Liefs uit Den Bosch

• 30 Juni 2015 - 09:30

Dora:

Dag lieve mensen, Chapeau hoor, jullie hebben het gehaald. Hebben genoten van jullie reisverslagen.Geniet nog van deze laatste dagen. Oh ja Tineke, nog de hartelijke groeten van Brenda. Hopen jullie binnenkort te zien en te spreken. Lieve groet van ons.

• 01 Juli 2015 - 16:40

Siem En Marian:

Dag Tineke en Herman,
    De eindstreep gehaald: fantastisch. En gefeliciteerd!
    We zien uit naar jullie verhalen.
    Kom maar weer gauw naar Uitgeest.
    Groeten, Siem en Marian