Onder de 100 km! 1. - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Herman en Tineke Sambeek - WaarBenJij.nu Onder de 100 km! 1. - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Herman en Tineke Sambeek - WaarBenJij.nu

Onder de 100 km! 1.

Door: Tineke en Herman

Blijf op de hoogte en volg Herman en Tineke

22 Juni 2015 | Spanje, Astorga

De stilte van de Camino is verlaten. Liepen we eerder in de stilte van de natuur, mooie, maar verlaten dorpjes, met af en toe wat reuring en wat gesprekken, heel zware, hoge bergen met prachtige vergezichten. Door dorpen waar doordat er koeienvlaaien lagen, je begreep dat er nog enigszins leven was... Door dorpen waar de pelgrimstocht gelukkig nog wat toevoegde aan hun bestaan. Toen wij naar Samos (een ommetje naar een groot Benedictijns klooster met een albergue) liepen, hadden wij in de gaten dat het nu toch heel snel ging. De kilometers gleden onder onze voeten weg. Nog 130 km naar Santiago! 2 dagen later is de 100 gepasseerd en zijn wij nu in Portomarin. Gisteren in Sarria zijn er heel veel mensen gestart met hun Camino. Voornamelijk Spanjaarden. Als je de laatste 100 km loopt, mag je dat op je C.V. zetten. Vroeger verdiende je er een volle aflaat mee... Daardoor is het nu behoorlijk druk op de Weg. Zo te zien zijn er albergues genoeg, dus hopelijk plaats in de herberg.
Vannacht sliepen wij in een heerlijk opgemaat bedje in Barbadelo, een particuliere albergue, zelfs met een zwembad. Was iets duurder, maar dat hadden we er graag voor over. De meeste albergues zijn goed en netjes
We lopen sinds Astorga met hollandse Boukje, Teresa en Gabrielle uit Italië. Teresa,s zus Maribel komt af en toe over uit Madrid een paar dagen lopen. We hebben heel veel lol met elkaar.
Vorige week liepen wij hand in hand de berg op, waar het Cruz de Ferro staat. Die plek is een soort van heiligdom geworden, waar ieder wat van zichzelf achterlaat. Een steentje uit je tuin, of een foto of een gedicht of iets dergelijks wat je dierbaar is. Ook de plek om even bij je alles stil te staan en misschien ook op die manier iets achter te laten.
Herman staat te popelen om het van mij over te nemen. Hopelijk lukt het overzenden, want van de week is het weer niet gelut.

• 22 Juni 2015 - 17:38

MargotBB:

Goh, wat gaan jullie ook lekker hard. Ik heb mezelf laten fotograferen bij de 100km paal, daar waar de drukte begon.... Als je weer verlangt naar een beetje stilte, kan ik je absoluut de 3/4 dagen naar Finesterre en Muxía aanbevelen. Heerlijk en de moeite waard.
    Blijf genieten en groetjes vanuit (inmiddels) Nederland!

• 22 Juni 2015 - 18:21

Piet En Giny:

jullie zijn echte pelgrims!
    Doorzetten kilometers vreten en intussen heel wat mooie momenten meemaken en
    wat bagage achterlaten! Wij hebben bewondering voor jullie!
    Geniet van de laatste kilometers met mooie momenten.
    Dit nemen jullie je verdere leven mee.

Liefs van ons.
    Piet en Giny

• 22 Juni 2015 - 21:34

Anneke :

Beide mails zijn gelukt hoor. Heel leuk om dit te lezen in je caravan in Normandië.( zijn dus nu op vakantie)
    De vorige mails heb ik ook gelezen (thuis) en volgens mij zijn ze allemaal over gekomen. ( Herman, wat schrijf je humoristisch, je moet hier later een boek van maken! En Tien, wat schrijf je mooi over de natuur en belevenissen onderweg!)
    Wat zijn jullie ondernemend en stoer. Ik doe het jullie niet na hoor.
    Hopelijk krijgen jullie er veel energie, kracht en rust voor terug.
    Herman, ik hoop dat je geen kiespijn krijgt en ik wens jullie nog een mooie en inspirerende wandeling toe met vele leuke en waardevolle contacten.

• 23 Juni 2015 - 10:30

Maaike:

HI wat mooi allemaal! Ben benieuwd naar alle verhalen! Liefs Maaike

• 23 Juni 2015 - 23:05

Francien En Martin:

Hallo Pelgrims,

Het gaat zo te horen heel goed met jullie, geweldig en petje af. En nu de laatste loodjes, maar als we jullie verslagen lezen dan zal dat best wel lukken.
    Wij wensen jullie heel veel succes en tot ziens.

Francien en Martin.